De Vlaamse Regering kijkt verder vooruit, naar de evolutie van de economische groei, de belastinginkomsten en de grootste uitdagingen in de komende jaren. Die verwachtingen zijn gebundeld in de Vlaamse meerjarenraming 2022-2027.
Tegen 2027 verwacht de Vlaamse overheid dat het vorderingensaldo na maatregelen en nieuw beleid ongeveer in evenwicht zal zijn. Dit resulteert in een positief saldo (gecorrigeerd voor begrotingsdoelstelling) van 0,6 miljard euro. Dat betekent dat de inkomsten hoger zullen liggen dan de uitgaven.
Beleidsruimte 2022-2027: Positief saldo bij constant beleid
In duizend euro | BA 2022 | BO 2023 | MJR 2024 | MJR 2025 | MJR 2026 | MJR 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|
Vorderingensaldo (1) | -3.512.839 | -2.921.714 | -1.928.517 | -1.823.890 | -984.760 | -408.501 |
Oosterweel (2) | 306.434 | 339.283 | 411.965 | 455.650 | 430.400 | 424.150 |
Ontvangsten relanceplan Vlaamse Veerkracht (3) | -639.300 | -501.369 | -363.723 | -147.519 | -46.867 | 0 |
Uitgaven relanceplan Vlaamse Veerkracht (4) | 1.600.000 | 1.140.915 | 823.635 | 345.944 | 150.057 | 0 |
Saldo na correcties (5 = 1 + 2 + 3 + 4) | -2.245.705 | -1.942.885 | -1.056.640 | -1.169.815 | -451.170 | 15.649 |
- federale dotatie (+2,2 miljard euro)
- Vlaams deel van de personenbelasting (+1,7 miljard euro)
- gewestbelastingen (+1 miljard euro)
- daling van de Europese relancemiddelen: minder dan 0,1 miljard in 2026 en geen relancemiddelen meer in 2027.
- algemene beleidsuitgaven (+2,7 miljard euro)
- stijging van de responsabiliseringsbijdrage aan lokale besturen om de stijgende pensioenlasten van de gepensioneerde ambtenaren te kunnen betalen (+0,6 miljard euro)
- stijging van de uitgaven voor het Groeipakket (+0,5 miljard euro), het Gemeentefonds (+0,5 miljard euro) en de lonen van het onderwijspersoneel (+0,3 miljard euro)
- interesten op lopende leningen van de Vlaamse overheid (+0,3 miljard euro) (rentekredieten)
- daling van de uitgaven voor de Oekraïnecrisis (-1 miljard euro).
Om na te gaan in welke mate de Vlaamse begrotingsdoelstelling gerealiseerd kan worden, dient op het vorderingensaldo een correctie toegepast te worden voor de uitgaven in het kader van de hoofdwerken van de Oosterweelverbinding. De uitgaven voor dit project moeten geneutraliseerd worden.
Deze verwachte uitgaven zullen tegen 2027 met 0,1 miljard euro toenemen ten opzichte van de begrotingsopmaak 2023 (BO23) en buiten de begrotingsdoelstelling gehouden worden. Daarnaast wordt het vorderingensaldo gecorrigeerd met de ontvangsten en uitgaven in het kader van het relanceplan Vlaamse Veerkracht. Deze nemen respectievelijk af met 0,5 miljard euro en 1,1 miljard euro.
Positief saldo bij constant beleid
Alles samen zorgt dit, bij constant beleid, voor een positief saldo (gecorrigeerd voor begrotingsdoelstelling) dat tegen 2027 ongeveer 0,6 miljard euro zal bedragen. Het vorderingensaldo na maatregelen en nieuw beleid is ongeveer in evenwicht (gecorrigeerd voor begrotingsdoelstelling). Dit verschil kan als volgt worden verklaard:
- uitvoering van begrotingsmaatregelen en beleidsimpulsen voorzien bij het regeerakkoord: netto impact van -0,7 miljard euro;
- bij de begrotingsonderhandelingen BO22 werden bijkomende maatregelen genomen om het begrotingstekort te beperken: +0,6 miljard euro;
- bij de begrotingsonderhandelingen BO23 werden bijkomende begrotingsmaatregelen en beleidsimpulsen voorzien, voornamelijk om ondersteuning te bieden in de huidige energiecrisis: netto impact -0.5 miljard euro.
De geconsolideerde schuld van de Vlaamse overheid stijgt bij ongewijzigd beleid van 42,2 miljard euro in 2023 tot 52,0 miljard euro in 2027. De schuldratio (exclusief ziekenhuisinfrastructuur) t.o.v. de ESR-ontvangsten bedraagt hierdoor respectievelijk 69,1% en 80,2%.
Limiet van de overheidsuitgaven
In de meerjarenraming 2022-2027 wordt ook een eerste keer informatief gerapporteerd over de Vlaamse uitgavennorm. Een uitgavennorm bakent het maximale groeipad van de overheidsuitgaven af, rekening houdend met de vooropgestelde begrotingsdoelstellingen. Het is een budgettair kompas dat dient om de begroting op koers te houden of te brengen indien de begroting afwijkt van de begrotingsdoelstelling op middellange termijn. Daarom werd in de rapportering in de meerjarenraming 2022-2027 de toegelaten reële uitgavengroei gecorrigeerd met een convergentiemarge die beantwoordt aan de doelstelling van een begroting in evenwicht tegen 2027.
Ontvangsten
Geraamde ontvangsten per jaar bij constant beleid
In duizend euro | BA 2022 | BO 2023 | MJR 2024 | MJR 2025 | MJR 2026 | MJR 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|
Bruto aanvullende belasting op de Personenbelasting | 8.159.601 | 9.452.698 | 10.168.992 | 10.437.687 | 10.813.477 | 11.201.462 |
Gewestmiddelen Bijzondere Financieringswet | 3.070.340 | 3.437.513 | 3.422.252 | 3.542.841 | 3.665.994 | 3.789.193 |
Gemeenschapsmiddelen Bijzondere Financieringswet | 26.562.649 | 29.628.434 | 29.573.205 | 30.262.538 | 31.000.096 | 31.795.245 |
Specifieke dotaties Bijzondere Financieringswet | 108.503 | 122.225 | 120.597 | 122.747 | 124.825 | 126.951 |
Gewestelijke belastingen | 7.455.366 | 7.658.340 | 8.027.846 | 8.258.337 | 8.464.773 | 8.677.788 |
Eigen niet-fiscale, toegewezen ontvangsten² | 707.874 | 696.517 | 838.119 | 954.114 | 1.052.804 | 1.024.916 |
Eigen niet-fiscale, niet toegewezen ontvangsten¹ | 957.117 | 936.640 | 809.846 | 519.176 | 425.468 | 391.220 |
Lotto gelden | 32.897 | 35.364 | 35.364 | 35.364 | 35.364 | 35.364 |
Diensten Autonoom Beheer | 352.992 | 336.597 | 336.597 | 336.597 | 336.597 | 336.597 |
Geconsolideerde rechtspersonen | 4.652.466 | 4.714.108 | 4.765.628 | 4.794.203 | 4.830.885 | 4.818.713 |
Totaal | 52.059.806 | 57.018.437 | 58.098.446 | 59.263.604 | 60.750.283 | 62.197.448 |
¹: o.a. Europese ontvangsten in het kader van o.a. het relanceplan Vlaamse Veerkracht en interesten en dividenden.
²: o.a. inkomsten uit de veiling van emissierechten (bestemd voor het Klimaatfonds) verkeersboetes (gedeeltelijk bestemd voor het Verkeersveiligheidsfonds).
* laatste update: 25/05/2023
Uitgaven
Geraamde uitgaven per jaar bij constant beleid
In duizend euro | BA 2022 | BO 2023 bij constant beleid | BO 2023 na verdeling index | MJR 2024 | MJR 2025 | MJR 2026 | MJR 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Hogere Entiteiten | 138.307 | 157.105 | 158.767 | 159.810 | 160.556 | 161.213 | 161.730 |
Financiën en Begroting | 6.838.183 | 5.379.754 | 4.220.662 | 3.898.784 | 3.744.892 | 3.711.194 | 3.790.496 |
Economie, Wetenschappen en Innovatie | 1.792.028 | 2.824.474 | 2.826.231 | 1.869.864 | 1.876.870 | 1.910.840 | 1.943.801 |
Onderwijs en Vorming | 15.994.720 | 17.524.388 | 18.042.006 | 18.636.550 | 19.043.282 | 19.373.554 | 19.610.704 |
Welzijn, Volksgezondheid en Gezin | 13.673.246 | 15.470.280 | 15.856.012 | 16.302.638 | 16.659.331 | 16.990.129 | 17.275.422 |
Cultuur, Jeugd, Sport en Media | 1.378.785 | 1.509.130 | 1.533.950 | 1.600.948 | 1.616.978 | 1.563.586 | 1.519.888 |
Werk en Sociale Economie | 3.594.026 | 4.067.481 | 4.225.365 | 4.423.722 | 4.512.058 | 4.581.496 | 4.739.176 |
Landbouw en Visserij | 203.682 | 219.792 | 222.430 | 262.445 | 263.891 | 265.765 | 267.880 |
Mobiliteit en Openbare Werken | 4.754.465 | 4.927.132 | 4.963.956 | 4.970.316 | 5.073.256 | 5.052.893 | 5.021.290 |
Omgeving | 3.342.155 | 3.290.217 | 3.301.848 | 3.313.351 | 3.356.815 | 3.239.838 | 3.144.952 |
Kanselarij, Bestuur, Buitenlandse Zaken en Justitie | 5.209.115 | 5.427.442 | 5.445.968 | 5.592.621 | 5.693.580 | 5.849.959 | 5.980.727 |
Totaal | 56.918.712 | 60.797.195 | 60.797.195 | 61.031.050 | 62.001.509 | 62.700.467 | 63.456.066 |
* laatste update: 25/05/2023